lördag 19 november 2011

Advent har sin tid, jul har sin

Så börjar vi ett nytt kyrkoår med bön, sång, lovsång och ljus. Årets största kyrkohögtid. Vi möts av en pampighet och välkända sånger som även våra barn känner till. Ja första advent är en traditionsfylld helg. Vi lyfter våra blickar uppåt, vi lyssnar i vissa fall till trumpeters ljud.
Som kontrast till all denna pampighet, som på intet vis är fel möts vi av dagens text om Jesu intåg i Jerusalem. Trots palmer och hyllningsrop för det med sig en skugga av tragedi och död. Vi befinner oss på måndagen i passionsveckan. Ödmjukt kommer Jesus ridande på en åsna inte på en stilig häst som kanske många förväntade sig att han skulle göra. Han mötte en stad full av fiender. Precis som vi dag vet att Jerusalem fortfarande är en av världens största oroshärdar.

Ja i det oväntade kommer han sittande på åsnan, där sitter han så lågt att han till och med då och då kan släpa fötterna i marken. På så vis befinner han sig i ögonhöjd med människorna som står utefter vägkanten och möter deras blickar. På detta sätt visar han hur Guds Rike vill nalkas människorna. Detta bekräftas av julens budskap när Jesus föds i ett enkelt stall i fattigdom i stället för att födas i ett pampigt slott. Människorna hade förväntat sig något helt annat
Han möter människornas glädje och deras förhoppningar samtidigt som han själv är medveten om vart han är på väg. Jag tycker mig höra hans stämma: ”Mitt rike är inte av denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad till judarna. Men nu är mitt rike av annat slag”

Adventstiden ger oss ett gyllene tillfälle till att träna oss i tålamod. Inte bara för att ”den som väntar på något gott…”, ni vet, utan faktiskt för att öva oss i att vara här och nu.
Passa på under adventstiden att ställa dig frågor som ”hur jag bäst förbereder mig på julundret? eller, vad väntan på jul innebär för mig på djupet?”
Det finns en bok som heter Lek, sa Gud av Lena Huld. Det är befriande läsning för oss som stressar inför julen, för oss som tenderar att låta mat, bak, julstök och julklappar ta över våra liv. Här följer ett kort citat:
Det är bara att öppna dörren! Och det är IN till dig som han vill komma. Inte gå på restaurang, som är det senaste för umgänge. Du behöver inte städa, han har sett allt och erbjuder sin hjälp i det vi inte kan reda ut själva. Maten då? Jesus säger` Jag är världens bröd` …..”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar