lördag 1 december 2012

Närheten är något att vårda inför julhelgen


Efter att ha tillbringat så många år i skolan känns det fantastiskt att få se det jag läst om bli verklighet. De redskap jag fått med mig under studietiden har blivit verkliga och värdefulla. Jag är så förväntansfull inför allt som ligger framför; alla nya människor som jag ska få lära känna, allt som Gud har tänkt ska ske i församlingen och i Harbo. Jag är fylld av nyfikenhet och förväntan. Min längtan är att få se Guds Rike växa till på alla sätt!

Jag är uppvuxen utanför Kumla, och bodde senare i ett litet samhälle, några mil sydöst om Kumla, ett antal år. Efter att ha bott några år i Uppsala så slår det mig med lite häpnad hur nära det är i Harbo. Att förflytta sig mellan kyrkan och andra platser i Harbo går nästan lika fort som att förflytta sig i tanken. Det är stor skillnad gentemot att bo i staden, där varje förflyttning liknar ett projekt.
Den geografiska närheten verkar också sätta sin prägel på människorna i Harbo, som känns okomplicerade och närvarande. Närhet är något dyrbart i en tid som präglas av stress och elitism. Närheten är också något att vårda inför den kommande julhelgen. Många är ensamma, och att ge dem lite av den egna dyrbara tiden, skulle göra att julens glädje kändes närmare för den som är ensam. Kanske vet också du någon du kan ge lite julglädje till?

Jesus valde närheten till människorna. Han ville inte bo i himlens palats, utan valde att komma som både gud och människa till oss på jorden, för att kunna vara nära oss. Det vittnar om hur mycket Gud älskar oss, och hur gärna Han vill vara oss nära. Min önskan är att vi också ska röra oss närmare Gud, i jul och under dagar som kommer i det nya året.
I skrivande stund är det blekgrå november, men det tända ljuset bredvid vittnar om att snart ska tusen juleljus tändas. Vi får leva i förväntan inför det stora, att Gud vill gästa våra hem och hjärtan!
Med önskan om en rikt välsignad tid för er alla!
Pastor Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar