lördag 12 december 2009

Se din konung kommer till dig

Så har vi börjat ett nytt kyrkoår. Vi har firat första advent med välkända sånger och pampighet överallt i vårt land. Som kontrast till all denna pampighet
som på intet vis är fel möts vi av en av de föreslagna texterna för Första advent. Den handlar om Jesu intåg i Jerusalem. Trots palmer och hyllningsrop för det med sig en skugga av tragedi och död. Vi befinner oss på måndagen i passionsveckan.
Ödmjukt kommer Jesus ridande på en åsna ... inte på en stilig häst som många förväntade sig att han skulle göra. Han mötte en stad full av fiender. Precis som vi idag vet att Jerusalem fortfarande är en av världens största oroshärdar.
Ja i det oväntade kommer han sittande på en åsna, där han sitter så lågt att han till och med då och då släpar fötterna i marken. På så vis befinner han sig i ögonhöjd med människorna som står utefter vägkanten och möter deras blickar. På detta visar han hur Gud och Guds Rike vill nalkas människorna. Detta bekräftas av julens budskap när Jesus föds i ett enkelt stall i fattigdom i stället för att födas i ett pampigt slott. Människorna hade väntat sig något helt annat.
Han möter människornas glädje och deras förhoppningar samtidigt som han själv är medveten om vart han är på väg. Jag tycker mig höra hans stämma: ”Mitt rike är inte av denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad till judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.”
Hur kommer Guds rike till oss idag? Finns det några portar på glänt idag? Javisst!
Vi har öppna dörrar gentemot idrottsvärlden genom idrottskonfa, genom bland annat partiledarutfrågningar mot det politiska livet, mot media där bl.a. Göran Skytte berättar att det händer oerhört mycket. Inom nöjesvärlden hittar vi artister med klara kristna förtecken.
Men den viktigaste porten för Guds rike att komma in i vår värld är våra egna hjärtan.
”Se din konung kommer till dig ödmjuk ...”
Ett nådens år ligger framför oss. Det är bara du och jag som bestämmer hur mycket vi vill öppna vår egen port. Och när Gud välsignar så gör han det med öppna ögon och i ögonhöjd.
Hosianna välsignad vare han som kommer i Herrens namn.
Med önskan om en GOD JUL
Margareta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar