onsdag 5 september 2007

Riktning och rotfäste

Jag besökte för några år sedan S:t Davidsgården i Rättvik. En vackert belägen retreatgård i det natursköna Dalarna. Under tystnad tillbringade jag fyra dagar där. Eftersom jag tycker om att vandra så utnyttjade jag dessa möjligheter fullt ut, njöt av det den vackra bygden och utsikten utöver sjön Siljan. Under dessa promenader så var det två ord som fyllde mitt inre och som jag vill dela med mig av. Ibland går vi vilse i våra egna tankar och behöver hjälp för att hitta rätt. För mig var det så. Jag blev klar över hur viktigt det är för min tro att ha en klar riktning och ett tydligt rotfäste i mitt liv.

Vi vet alla att ibland blåser det ordentligt i våra liv. Det kan vara relationer som är svåra både i hem och på arbete, det kan vara bekymmer med sjukdom eller problem av annan karaktär.
Då hamnar vi lätt i obalans och vår tro utsätts för påfrestningar av olika slag. Våra känslor kan ta överhanden och styra oss och då tappar vi lätt riktningen i våra liv. Oavsett känslor, förutfattade meningar, intellekt, vilja, behov av försvar får jag försöka att ha riktningen klar för mig. Riktningen är och skall vara Kristus och vetskapen om att jag är älskad rakt igenom av Honom. Vi får ta hjälp av Jesus och låta Honom vara vår förebild. Jesus var alltid på väg i rätt riktning. Han blev aldrig ett offer för självömkan, utan behöll riktningen vad som än hände.

Mitt rotfäste och min botten finns i Kristus och i hans totala kärlek till mig. Jesus kämpar för var och en av oss. Hans kärlek är evig och sviker aldrig. Människor kan svika och det gör ont och kan vara svårt att förlåta, men Gud sviker aldrig. Vi behöver inte kämpa för att nå människors uppmärksamhet, vi kan vila i den Gud som i stor kärlek gett oss sin son Jesus Kristus. Till detta får vi återkomma gång på gång när vi känner att livet är svårt för oss.

I denna botten detta rotfäste finns och växer trons tillit. Vi får vara rotade i kärleken och växa precis som plantan växer i jorden. Trons riktning och rotfäste kan hjälpa oss att finna en inre stabilitet i våra liv och påminna oss om att vi får ta emot Guds kärlek, ty Gud är kärlek.
I Kolosserbrevet 2:6 kan vi läsa: ”Ni har alltså lärt känna herren Kristus Jesus, lev då i honom, med rot och grund i honom, allt fastare i den tro som ni har undervisats i, och låt er tacksamhet överflöda.”
Margareta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar