torsdag 16 augusti 2007

våga växa vila vandra

Läser igenom ett utskick från Svenska Missionskyrkan centralt. Läser intresserat, men förväntar mig inget speciellt. Men så ”faller mina ögon” på fyra små ord: våga växa vila vandra. Vilka bra ord! Så många tankar fyra enkelt uppradade ord kan sätta igång. Vilken utmaning det går att läsa in i dem …. och samtidigt en vila. Inte blir det sämre av att jag upptäcker att dessa fyra ord är tema för Missionskyrkans konferens i Stockholm 13-17 juni.

”Våga – det finns en sorts mod som växer fram i mötet med Jesus Kristus. Ett mod som gör att vi vågar välja nya vägar och se nya möjligheter. Ett mod som hjälper oss att våga ifrågasätta ett orimligt livstempo. Som hjälper oss att finna former för vila och återhämt-ning. Ett mod som också utmanar oss att vandra vidare mot växt och mognad” skriver Göran Zettergren, missionsföreståndare och Susanne Molin, kyrkosekreterare i den folder jag läser.

Utifrån de fyra orden blir min önskan och vision för våren 2007: Jag önskar oss många möten med Jesus Kristus, som enskilda medlem-mar och som församling. Möten som fyller oss med mod att våga. Mod att våga växa och utvecklas hela livet. Mod att våga ta steg som Herren kanske har kallat oss till länge, men där vi har tvekat.

Mod att våga säga ifrån, att göra omprioriteringar, när livet snurrar i för högt tempo. Mod att våga ta ett steg fram, att ställa sig till förfogande, när krafterna och inspirationen flödar och vi känner en inre längtan: jag vill tjäna Herren med det här! Mod och tålamod att invänta den yttre kallelsen från församlingen.

Låt orden våga växa vila vandra tala också till dig och lyssna in om, och i så fall vad, Jesus kan ha att säga just dig, utifrån dessa ord, denna vår.

Hälsningar

Bodil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar